Poučení ze staveb dálnic
Během letošního jara se Zvonečník formou výprav zaměřil na někdejší stavbu D11 u Libického luhu a D8 přes České Středohoří. Stavby nesou cenná poučení.
V Libickém luhu nás ještě provázel jarní aspekt lužního lesa, dokonce největšího lužního lesa v Čechách. V současnosti se národní přírodní rezervace Libický luh překrývá s evropsky významnou lokalitou Libické luhy, do které spadají také přírodní památky Louky u Choťánek a Veltrubský luh. Maloplošné zvláště chráněné území není vyhlášeno v luhu na pravém břehu Labe za soutokem s Cidlinou a patrný je zde ústup obecně chráněných mokřadů před rozsáhlými golfovými hřišti.
Zatímco dálnice D11 byla zprovozněná v úsecích od Prahy po křižovatku v Libickém luhu u Poděbrad v roce 1990, další úsek necelých 12 km čekal na výstavbu a zprovoznění do roku 2006. Dálnice končila dlouhou dobu křižovatkou se silnicí I/32 na Jičín uprostřed luhu. Dálnice se cenným luhům jinudy sice vyhnout nemohla, ale rozhodně nemusela luhy protnout prostě po náspu. Ekology požadovaná nevysoká estakáda (navazující beztak na mostní křižovatkovou konstrukci v luhu) by již nebránila migraci živočichů a nezasáhla by do vodního režimu území. Sporná byla také možnost těžby zeminy ve zvláště chráněném území a dokonce prohrábek z koryta Labe pro stavby násypů. Ačkoli občanská sdružení podávala relevantní námitky již v průběhu územního řízení, stavební úřad vyloučil občanská sdružení nezákonným způsobem a vydával rozhodnutí v rozporu s dalšími zákony. Stavba dálnice respektující životní prostředí a českou legislativu by rozhodně nenabrala takové zpoždění, výsledek je tristní.
Neméně tristní výsledek byl dosažený u dálnice D8 přes České Středohoří. Ekologové zde prosazovali kompromisní tunel Kubačka v délce 3,35 km místo povrchové varianty s estakádou zejména s těmito argumenty: "*jízda autem bude o 640 metrů kratší a bude bez velkých převýšení *obyvatelé obcí Prackovic a Litochovic nad Labem budou ušetřeni neustálého hluku, emisí a prachu *pro budoucí generace se ochrání hodnotná část krajiny, která byla zařazena do Evropské ekologické sítě *dálnice se vyhne rozsáhlé sesuvné oblasti, jejíž pohyby nelze předvídat" Jenže místo tunelu Kubačka došlo na stavbu 500 metrů dlouhé estakády Prackovice nad levým úbočím Labe. Výsledek sesuvu v roce 2013 před estakádou s odkladem otevření potřebného dálničního úseku je obecně známý a dokonce dosud v této části nebyla obnovena železniční doprava. S vhodným tunelem by se ve výsledku dálnice nezpozdila, neprodražila, měla by menší dopad na místní obyvatele a přírodu.
Červnová výprava Zvonečníku a Přátel přírody nicméně začala v kdysi velmi trpící obci Velemín - přes kterou vedlo silniční spojení odpovídající dříve neexistujícímu dálničnímu tahu na Německo. Po turistické trase jsme se vydali směr Oparenské údolí. Cesta byla příjemná, ale naším hlavním cílem bylo křížení s dálničním mostem Oparno. Jde o skutečně úctyhodnou stavbu s rozpětím obloukových mostů 135 m. Projektanti navrhli konstrukce překlenující údolí bez nutnosti stavebního zásahu a stavbaři dodržovali v chráněné krajinné oblasti mnoho omezujících podmínek. Přátelům zeleného údolí se most podařilo prosadit a zároveň získal například ocenění České betonářské společnosti ČSSI jako "Vynikající betonová konstrukce 2011". Za úvahu i po letech by tu stálo udělení i ekologických ocení stavitelům.
Jaké tedy plyne poučení z těchto klíčových staveb dálnic? Námitky ekologů nejsou jen komplikace, zákony je nutné dodržovat a kdo to respektuje, může dospět k efektivnějším stavbám.
Jiří Jakl
most dálnice D8 Oparno
křižovatka D11 a I/32 v Libickém luhu s mostem mezi dálničními náspy