VRT východně od Prahy
Dne 20. dubna 2024 uspořádal Zvonečník výpravu do míst plánované vysokorychlostní trati mezi Klánovickým lesem a Xaverovským hájem. Začali jsme u zastávky v Běchovicích - střed, tedy vedle v současnosti nejvytíženějšího českého železničního koridoru. Projelo zde vysokou rychlostí několik rychlíkových a nákladních souprav. Náměstek ze Správy železnic Marek Pinkava poukázal na stáří souprav, že moderní vysokorychlostní soupravy jsou uzpůsobeny pro vydávání menšího hluku a díky vyšším rychlostem hluk trvá kratší dobu. Hluk z projíždějících automobilů vedle po silnici do Horních Počernic nás v úvodu přiměl k odstupu od této silnice, kterou čeká posunutí a souběh s budoucími čtyřmi vysokorychlostními kolejemi.
Území v Běchovicích čekají v příštích letech velké změny jak kvůli novým silničním spojením v podobě dostavby dálničního okruhu D0 a obchvatu Újezdu nad Lesy a Úval, ale také právě kvůli realizaci VRT dále do Nehvizd. Dosavadní silnice do Horních Počernic vede vedle průmyslového areálu a technologického parku a budoucí dopravní stavby nekolidují s obytnou zónou, ani ochranou přírody. Naše akce směřovala především ke styku dvou chráněných území dále. V součinnosti s AOPK je zde bezprostředně pod Xaverovským potokem plánovaný biokoridor za cca 100 milionů Kč, který spojí celky lesů a v současnosti zarůstající luční celky. Podle platné legislativy zde biokoridor vzniknout musí a s účastníky potvrzujeme jeho nejlogičtější umístění.
Akce nás dále provedla Xaverovským hájem, mostem jsme překonali D0 a porovnali hlučnost za betonovými protihlukovými stěnami podél D0. U zdroje hluku protihluková opatření dávají největší efekt a Zvonečník oceňuje, že komuniké se Správou železnic z roku 2022 akceptuje práci s terénem, valy a vegetací. Zvonečník odsuzuje zmírnění protihlukových limitů nařízením vlády Petra Fialy v roce 2023. Zvláště souběh starších silničních spojení s novými tratěmi a nově mírnější protihlukové limity mohou vyvolat jen oprávněný odpor středočeských obyvatel v jejich okolí. Návrat přísnějších limitů s adekvátními protihlukovými opatřeními by pomohlo místním občanům a realizaci staveb.
Celé akce se účastnila radní pro životní prostředí Středočeského kraje Jana Skopalíková. Okresy Praha-východ a západ vnímá jako součást větší pražské aglomerace, kde vlaková doprava proti běžné městské dopravě usnadňuje rychlejší pohyb cestujících a nezatěžuje městskou dopravu jako takovou, ale také snižuje množství kilometrů cestujících v autech ve Středočeském kraji. Vyslovila se jasně jak pro zvýšení kapacity vlakových tratí při Praze, tak pro realizaci protihlukových opatření.
Spolky Zvonečník a Přátelé přírody se dále vyhraňují proti stanovisku členských organizací Zeleného kruhu k VRT z letošního roku. Zatímco hluk ze silnic a budování bariér v krajině v podobě dálnic Zelený kruh přechází s ledovým klidem, v případě VRT je to poněkud jinak. Nepokládáme za serózní po letech otevřených jednání a vzniku společného plodného komuniké se Správou železnic směřovat dekarbonizaci dopravy proti VRT a protěžování konvenčních tratí do 200 km/h s obtížným dalším zrychlením v budoucnu. Nové vysokorychlostní tratě dovolí jak zrychlení a zvýšení spolehlivosti ekologičtější železniční dopravy, tak výrazně kratší intervaly příměstských vlaků na dosavadních přetížených tratích.
Odkazy:
Vláda povolila větší hluk od silnic a dálnic, někde až dvacetkrát. Obce protestují (iDNES)
VRT Polabí (spravazeleznic.cz)
aktuální stanoviska Zeleného kruhu 2/2024 a 3/2022
Náhledy fotografií ze složky VRT východně od Prahy 2024