Elektrický nápad
Lidé dnes disponují různými mobilními elektronickými zařízeními, ať jde o mobily, tak v této souvislosti zejména o notebooky. Dostat se k elektrické zásuvce může být problém v prostředcích hromadné dopravy, ale i řadě čekáren. Akumulovaná elektřina může dojít i v akutních případech, nebo se nedostávat pro celou dobu její potřeby. Když lidé někam cestují nebo někde dlouze čekají, je to problém - ovšem řešitelný.
Jak ušetřit elektrickou energii - zaváděním zásuvek? Nejsem technik, nicméně nápad mne napadl jako cestujícího ve vlaku s notebookem a myšlenkami na Zelenou energii, nabíjení a vybíjení akumulátoru. Zvyšování komfortu veřejné dopravy či např. školních studoven je obecně žádoucí - s tímto je spojena podpora ekologické komise ČSSD a vyloučit nelze právě ani pozitivní ekologické dopady celé rozvinuté myšlenky.
Vývoj elektrických akumulátorů pro různá mobilní zařízení byl nepochybným přínosem potažmo i např. pro využití elektromobilů. Problém využívání akumulátorů je spojen s jejich opotřebováváním neustálým nabíjením a vybíjením (=výroba stále nových a nutnost recyklace starých, někdy i pomíjená potřeba likvidace jako nebezpečného odpadu), se ztrátami energie při její přeměně (nabití akumulátoru a uvolnění energie při pracovní činnosti elektrického zařízení). Lidé potřebují elektrické zásuvky ve vlacích, v čekárnách, studenti s notebookem mohou ve škole potřebovat nikoli další počítač, ale zásuvku. Problém dostupných elektrických zásuvek se u nás koncepčně neřeší, otázkou je i platba energie z případně veřejně dostupné elektrické sítě.
Předně vyřešit dostupnost elektrických zásuvek by neměl být nějak neřešitelný technický problém. Např. zdroje elektřiny jsou jak v elektrických vlacích, tak dieselelektrických. Otázkou pak již zůstává jen normovaný systém elektrického rozvodu s bezpečným vyústěním pod sedadlem či na boční stěně kupé. Problém v řadě čekáren by mohly řešit i nějaké prodlužovačky z mnohdy třeba jen hůře dostupných zásuvek. Ve školách jde hlavně o pracovní místo, ostatně zásuvka, stoleček a přípojka k Internetu může stačit i tam, kde už nezbývají peníze ke koupi počítače (do kterého stejně musí student před vlastní prací obvykle nahrát data, které má ve vlastním notebooku).
Ve veřejném zájmu jsou úspory energie (která se ztrácí při vybíjení a nabíjení baterií), omezení produkce odpadu (navíc i nebezpečného), umožnění práce lidem v jinak promarněných chvílích. Bez pobídky se ovšem nic dít nebude - už tedy nezbývá než prověřit realizovatelnost nápadu v praxi a získat politickou podporu nejen v sociální demokracii.
Ekonomicky: Sice se zásuvky např. v nových vlakových vagónech dělají, jenže proces zlepšení dostupnosti zásuvek je pomalý - je to běžný případ i u hlavních spojů, kde lze počítat s větším zájmem a ochotou zaplatit např. drobný příplatek ve vozech i druhé třídy. Čerpání elektrické energie ze zásuvky třeba v čekárně např. u lékaře lze zaplatit v kasičce v ordinaci např. paušálem pětikoruny (podobné s platbou např. šaten, nikoli regulačních poplatků). Dále ve školách stejně spotřebovávají elektřinu školní počítače, kdy by díky nové možnosti pro studenty mohlo být počítačů v jedné budově i více než nyní. Opomenout nelze ani příležitost nabít si mobilní telefon v případě akutní potřeby, kdy jinak elektrické zásuvky nejsou dostupné.
I kdyby lepší dostupnost elektřiny vedla k jejímu většímu využívání, přínos by mohla mít práce, kterou by beztak bylo nutno udělat při jiných příležitostech než při čekáních, zvýšila by se též žádoucí atraktivita hromadné dopravy proti dopravě osobní.
--------
Popsané záměry tedy mohou vést ke zvýšení atraktivity veřejné dopravy, efektivnějšímu využití studoven, ušetřit energii v současnosti se ztrácející při přeměně v akumulátorech, eliminovat problémy akutní potřeby dobití různých elektrických mobilních zařízení a umožní využít čas čekání k pracovní činnosti. I s ohledem na možnou nevýhodu - spotřebu elektrické energie k účelům, ke kterým by jinak nebyla spotřebovávána (nepracovní činnost), může být celkový efekt pozitivní (např. člověk jedoucí ve vlaku či autobusu s puštěným notebookem má menší spotřebu energie než člověk v zácpě v osobním automobilu, ve studovnách lze kromě školních počítačů využívat i vlastní notebooky).
Žádoucí je ovšem vytvoření přesné energetické a finanční kalkulace efektu realizace popsaného nápadu a monitoring poptávky veřejnosti na dostupnost elektrických zásuvek s možností pilotního projektu na úrovni nějaké tratě či kraje (po zlepšení politické situace by nemělo být problémem).
Připravil: Jiří Jakl