Elektromobily na Výstavišti
Na pražském Výstavišti jsem 11.10.2008 pořídil myslím zajímavý rozhovor s propagátory elektromobilů. Jaké má elektrický pohon přednosti a pár záběrů, tak o tom je následující příspěvek. Nebudu předbíhat, ale tahle alternativa stojí za podporu.
>>> Videorozhovor k elektromobilům
Klasický spalovací motor s přímočarým pohybem pístu má v praxi účinnost cca 15-20%, tzn., že ze 100 litrů paliva se zužitkuje jen max. 20 litrů (píst se musí začít pohybovat a na to je potřeba energie). Sotva se rozpohybuje, musí se zastavit a na to je opět potřeba další energie. Poté se musí začít pohybovat opačným směrem a celé se opakuje několikatisíckrát za minutu). Účinnost přeměny ropy, plynu či uhlí v elektrárně je vyšší a emise podstatně nižší. Účinnost elektromotorů je 90 % a více. Povědomí o elektromobilech je pokřivené neinformovaností, žádnou podporou ze strany státních institucí a sdělováním zastaralých informací lidmi, kteří by měli mít relevantní vědomosti, nemají však snahu se vzdělávat, informovat i přijmout podanou ruku.
Emise elektromobilů nejsou místní, mnohdy žádné - nabíjet je lze i z vodních, fotovoltaických či větrných elektráren. Pokud se využívá energii od ČEZu, jsou i v tomto případě emise pod úrovní Toyoty Prius (nejznámější a hodně propagované vozidlo s hybridním pohonem). Během posledního desetiletí, a to díky telekomunikační technice, se vlastnosti akumulátorů dostaly na takovou úroveň, že elektromobily osazené akumulátory z notebooku (Tesla roadster) dosahují parametrů lepších než nejlepší sportovní vozy (Ferrari, Porsche) a dojezd je až 500 km na jedno nabití. Elektromotor má jen několik součástek s prakticky neomezenou životností a ostatní zařízení nepotřebuje vůbec nebo je potřebuje mnohem méně (např. brzdové destičky díky brzdění rekuperací). Údržba takovéhoto vozidla je velice jednoduchá a zvládne ji každý zručný člověk sám.
Elektromobil pro své vlastnosti jako okamžitá schopnost poskytovat plný výkon, neuvěřitelná akcelerace, možnost rekuperace (nabíjení akumulátorů při brzdění), žádné místní emise plní ideální požadavky na městský a příměstský provoz. Elektrická síť u nás je velice silná a 100 000 elektromobilů ji zatíží pouze 1%. Zatížení však není to správné slovo, protože elektromobily dokonce stabilizují síť a nabíjejí se v době, kdy je elektřiny přebytek. Teoreticky mohou i dodávat elektřinu do sítě v případě nedostatku při vhodné symbióze s výrobcem elektřiny (zkouší se v USA).
Lze jistě spočítat, kolik energie by se ušetřilo i jaké další pozitivní přínosy by mělo nasazení elektromobilů v globálním či národním měřítku (na zajištění el. energie z fotovoltaických systémů na provoz půl milionu elektromobilů, které denně najezdí 100 km, je potřeba plocha 13 km2). Může jít o decentralizované zdroje přímo v místě spotřeby na střechách našich domů).
Podle dostupných informaci si ve Velké Británii mohou podnikatele při nákupu elektrických aut a jiných vozidel se sníženými emisemi, jakož i zařízení k jejich nabíjeni nebo tankování uplatnit 100% odpisu do nakladu ihned při nákupu. Z elektrických aut se rovněž v Británii neplatí silniční daň a neplatí se poplatek za vjezd do centra Londýna.
Ve Spojených státech je maximální odpisovatelná částka zvýšena u elektroaut na trojnásobek oproti ostatním vozidlům. V červnu 2007 byl senátorem Obamou a dalšími dvěma senátory v USA navržen systém podpory zájemcům o elektroauta ve výši 2000 USD plus 400 USD za každou kWh pro auta s kapacitou větší než 2,5 kWh. Strop podpory měl být 7.500 USD. Návrh bohužel neprošel, nicméně nic nebrání, aby jej Obama zopakoval, tentokrát v prezidentské funkci. Již dnes na Obamův první pokus navazuje návrh z 28. února letošního roku, který by měl kupujícím elektrických aut s kapacitou nad 5kWh poskytnout daňovou úlevu ve výši 4000,- USD a 200 USD na cenu energie na nabíjení. Návrh čeká na projednání senátem (Bush mezitím prohlásil, že jej bude vetovat).
V Kanadě existuje ekoAUTO Rebate program, poskytující lidem kupujícím elektroauta příspěvek ve výši 2000 kanadských dolarů. V Belgii je daňová úleva 200 Euro. V Irsku majitelé elektroaut platí 50% silniční daň. Totéž platí v Portugalsku. V Itálii existuje příspěvek ve výši 1.807 Euro při nákupu elektroauta, pokud současně kupující dá sešrotovat vozidlo starší 10 let a stejný příspěvek poskytne i výrobce auta.
Připravil: Jiří Jakl
Náhledy fotografií ze složky Elektromobily na Výstavišti